top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר לילך הקר-אביאל, DVM

דלקות וזיהום באוזניים – 5 עובדות נגד מיתוסים

"אוטיטיס אקסטרנה" (otitis externa) הוא מונח רפואי “מפואר” אשר מתאר דלקת או זיהום של תעלת האוזן החיצונית של חיית המחמד.

כיצד מאבחנים דלקת אוזניים?

לאחר תשאול ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית (סימני


גרוד, לקויות בעור, הפרשות/ ריח מהאוזניים, הטייית ראש, נעור ראש, גרוד האוזן , כאב במגע ועוד) הוטרינר המטפל מבצע בדיקה חיצונית (הערכת צבע האפרכסת, הפרשות חיצוניות אם קיימות, ריח ורגישות למגע) וכן בדיקה פנימית – אוטוסקופית (מכשיר האוטוסקופ משמש את הוטרינר להסתכל פנימה לתוך תעלת האוזן החבויה מהעין המתבוננת). בבדיקה הפנימית ניתן לראות את עור התעלה, מה מצוי בתוכה ואת עור התוף המפריד בין תעלת האוזן החיצונית לאמצעית. ניתן לקחת דגימה מהפרשות האוזן לבדיקה ציטולוגית (החומר עובר צביעה מיוחדת ונבחן תחת מיקרוסקופ המרפאה) כדי לראות את הגורמים מהזהמים הקיימים בהפרשות שנאספו.

שימו לב, אם עור התוף קרוע והדלקת היא בעומק האוזן ואינה מטופלת בזמן, מלבד לסבל ולכאב הרב שהכלב חווה, יש סכנה ממשית של חרשות, פגיעה בשיווי המשקל ואף פגיעה עצבית- פגיעה בעצב הפנים הגורם לשיתוק מקומי בפנים ואף לתנועות עיניים לא רצוניות ( ניסטגמוס).

לפניכם מספר אמונות של אנשים שונים בנוגע לבעיות אוזניים והעובדות הרפואיות שלצד אמונות אלו...

· אמונה - "כל דלקות האוזניים הן אותו הדבר, לכן אני יכול להשתמש באותה התרופה שניתנה לי בפעם הקודמת"

עובדה – בכל דלקת אוזניים, על הוטרינר לבדוק מחדש את הגורם לדלקת, שכן קיימים גורמי מחלה שונים, כדוגמת מזהמים (סוגים שונים של חיידקים, אקריות או שמרים ) ו/או בעיות מבניות (הצרות העלה, גידול/פוליפ/גוף זר, פרווה או פסולת בתוך התעלה). כמו כן, על הוטרינר למחליט האם מדובר בזיהום חדש או בבעיה קודמת שלא הגיבה לטיפול, ולפתור את הבעיה בהתאם.

· אמונה – " הכלב נדבק בזיהום אוזניים מכלב אחר"

עובדה – זיהומי אוזניים הם לרוב משניים לדלקת ראשונית באוזן, על רקע של בעיה אחרת, למשל על רקע של אלרגיה (" אטופיק דרמטיטיס"). כאשר חל שינוי בסביבה הפנימית של האוזן, חיידקים ושמרים החיים בה באופן טבעי ומבוקר מבלי לגרום לזיהום ולמחלה, משגשגים וגרומים לזיהום. גורמי מחלה אלו לא הועברו מחיה אחרת אלא היו שם מלכתחילה.

· אמונה – "הכלב שלי מגרד, מלקק או נושך את עצמו משעמום/ מטיפוח עצמי / מחיקוי החתול"

עובדה – גרוד, ליקוק וכירסום עצמי הם סימנים של ארלגיה בכלב. אם שמים לב לאחד מסימנים אלו, יש לקבוע תור לבדיקה אצל הוטרינר המטפל. מה הקשר בין סימני האלרגיה האלו לבין דלקת האוזניים? אלרגיה היא אחת הגורמים הנפוצים ביותר לדלקות ולזיהומים באוזניים של כלבים, ולכן כל כלב המראה סימני אלרגיה (גרוד/ לקויות בעור) חייב לעבור בדיקת אוזניים יסודית (הכוללת התסכלות אוטוסקופית – לתוך תעלת האוזן).

· אמונה – "ברגע שטיפלנו פעם אחת בדלקת האוזניים, המחלה לא תחזור שנית".

עובדה – הדבר יכול להיות נכון, אילו לא קיימת בעית רקע שגרמה לדלקת. אך אם מדובר בדלקת אוזניים על רקע של אלרגייה, דלקות האוזניים ילוו את בעל החיים לאורך חייו, ברמה כזו או אחרת, כתלות בטיפול באלרגייה אותו הוא מקבל לאורך זמן, וכתלות בחומרת ובאופן המחלה. לכן יש חשיבות לכך שהוטרינר ידריך ויסביר לך כיצד לשמור, לעקוב ולנקות את האוזניים באופן שגרתי, וכך למנוע או לפחות להפחית את תדירות / חומרת דלקות האוזניים.

לסיכום, אם מתעורר אצלכם חשד כי חיית המחמד שלכם סובלת מדלקת אוזניים, גשו בהקדם לבדיקה רפואית אצל הוטרינר המטפל, כדי למנוע סבל וסיבוכים של המחלה.

33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page